Friday 10 November 2017

Europeisk Kommisjon Forex Etterforskning


Brussel, 20. mai 2014 Erklæring om euro-rentederivatssaken Brussel. 20. mai 2014 Kommisjonen sender i dag sin innkalling til tre store internasjonale banker Crdit Agricole, HSBC og JPMorgan Chase. Dette er et ytterligere sentralt skritt i våre undersøkelser av karteller i finanssektoren. I sammenheng med de samme undersøkelsene har Kommisjonen allerede innført bøter på 1,7 milliarder euro i desember 2013 på åtte internasjonale finansinstitusjoner. Dette beløpet inneholdt en 10 reduksjon for disse selskapene, fordi de hadde avtalt å avgjøre saken med Kommisjonen. Deretter fant vi at fire banker Barclays, Deutsche Bank, Royal Bank of Scotland og Socit Gnrale deltok i et kartel for rentederivater i euro-valutaen. Disse finansielle produktene er basert på EURIBOR-referansenivået (for euro interbank tilbudt rente). Siden den tiden har vi videreført undersøkelsen vår under standard kartellprosedyren for de tre partene som ikke slo seg av med Kommisjonen, nemlig Crdit Agricole, HSBC og JPMorgan Chase. Vi har nå nådd den foreløpige konklusjonen at disse tre bankene også kan ha deltatt i dette kartellet. Hvis bekreftet, vil slik oppførsel være et brudd på EUs antitrustregler som forbyr konkurransekonkurranseavtaler. De tre bankene har nå muligheten til å forsvare seg. Vi vil se nøye på alle sine argumenter før vi tar en endelig beslutning. Selvfølgelig, hvis det bekreftes at disse tre bankene deltok i kartellet, ville det være en meget alvorlig overtredelse, og Kommisjonen ville pålegge sanksjoner. Rentederivater, som swapper, futures, opsjoner eller terminkontrakter, spiller en viktig rolle for at finansinstitusjoner og selskaper skal kunne håndtere risikoen knyttet til rentesvingninger. Finansmarkeder som disse krever åpenhet og sunn konkurranse. Disse ingrediensene er avgjørende for å gjenopprette tilliten til finanssektoren, noe som er en forutsetning for en vellykket og vedvarende gjenoppretting av den europeiske økonomien. Antitrustregler må overholdes i finanssektoren som i alle andre økonomiske sektorer. Markedsaktørene skal konkurrere, ikke samle seg. Dette er grunnen til at antitrusthåndhevelse på dette området utfyller innsatsen til finansregulatorer og myndigheter. Antitrustundersøkelser i finanssektoren er derfor en topp prioritet for Kommisjonen. Parallelt med saken jeg har presentert deg i dag, forfølger vi vår undersøkelse mot en megler i Yen-rentemarkedet. Vi fortsetter å se på det sveitsiske francs rentemarkedet og valutamarkedet (FOREX). Og vi ser fortsatt på mulig samspill knyttet til referanser for olje og biodrivstoff. For publikum: Europe Direct via telefon 00 800 6 7 8 9 10 11 eller via emailForex-manipulering Amerikanske antitrustfunn som bevis på brudd på europeiske lover European Union, Storbritannia, USA 8. juni 2015 I forrige måned holdt amerikanske og europeiske finansielle tjenester regulatorer sammen med amerikanske antitrustregulatorer bøtelagt en rekke store banker for valutakursreguleringsmanipulering. Europeiske antitrustregulatorer var iøynefallende av deres fravær. EU-kommisjonen har gjort begrensede kommentarer om en antitrustundersøkelse av forexmarkeder (se for eksempel slutten av sin pressemelding på LIBOR 4. desember 2013), men det har vært små nyheter enn det. For britiske enheter som tror at de har lidd av forexmanipulering, vil et funn om at bankene har overtrådt EUs eller Storbritannias antitrustlover (henholdsvis artikkel 101 og kapittel 1) være mer nyttige enn funn for overtredelse av finansielle bestemmelser. Antitrustkrenkelse kan fungere som et springbrett for oppfølgningsskader, mens det ikke foreligger likestilt handling i samsvar med brudd på Financial Conduct Authorityrsquos-prinsippene for bedrifter hvor bøter er basert. Fraværet av en overtredelsesbeslutning betyr ikke at ofre ikke kan saksøke for brudd på antitrustlover, men det betyr at i stedet for en etterfølgende handling, må de bevise brudd for seg selv i et frittstående krav. De faktuelle funnene i banksrsquo-avtaleavtalen som konkluderer med US-justitsdepartementets antitrustundersøkelse, gir nyttig materiale for et slikt krav, forutsatt at det handler om EuroUSD-handel. Bankene har bare påtalt seg skyldig i manipulering knyttet til den aktuelle valutaparingen. Avtalen av JPMorgan. Barclays. Citicorp og RBS er identiske med hverandre, at bankene: quotentered inn i og engasjert i en kombinasjon og sammensvergelse for å fikse, stabilisere, vedlikeholde, øke eller redusere prisen på og rigger bud og tilbud for EuroU. S. Dollar (ldquoEURUSDrdquo) valutapar utvekslet på valutamarkedet (ldquoFX Spot Marketrdquo), som begynte minst så tidlig som i desember 2007 og fortsatte til minst januar 2013, ved å godta å eliminere konkurranse ved kjøp og salg av EURUSD valutapar i USA og andre steder, i strid med Sherman Antitrust Act, 15 USC sect 1.quot Sammendrag Hovedfunnet mot de fire bankene er at deres Euro-Dollar-handelsmenn dannet en gruppe kalt ldquothe Cartelrdquo som brukte et eksklusivt elektronisk chatrom og kodet språk for å manipulere referansepriser, inkludert klokken 13:15 European Central Bank og WMReutersrsquos 4pm London fix. Cartelrsquos-manipuleringen av euro-dollar-valutamarkedet var imidlertid ikke begrenset til referanseindekser. I følge DoJ-setningen brukte ldquothese-forhandlere også sine eksklusive elektroniske samtaler for å manipulere Euro-dollar-valutakursen på andre måter. Medlemmer av ldquote Cartelrdquo manipulerte Euro-dollar-valutakursen ved å godta å holde tilbake bud eller tilbud for euro eller dollar for å unngå å flytte valutakursen i en retning som er ugunstig for å åpne posisjoner holdt av samkvemere. Ved å være enige om ikke å kjøpe eller selge på bestemte tidspunkter, beskytter handelsmennene hverandres handelsposisjoner ved å holde tilbake med tilbud eller etterspørsel etter valuta og undertrykke konkurranse i FX-markedet. rdquo Ytterligere detaljer finner du i ldquofactual grunnlaget for lovbrudd fra sect4 og utover av bankenes respektive ansettelsesavtaler, men de inkluderer ikke sitater i chatroom diskusjoner eller eksempler på spesifikke manipulasjoner som vil hjelpe søkerne. Ankenavtalen er likevel nyttige fordi de kan angi områder for å søke fremleggelse av bevis som er relevante for et bestemt påstått tap, selv om de ikke selv gir slike bevis. I tillegg til de fire bankene som er nevnt ovenfor, ble UBS også pålagt bøter, men fakta om bruddene er noe annerledes, slik det fremgår av utstilling 1 til sin overenskomst. Fokuset er UBSrsquos-skjulthet fra sine kunder om markeringer på forex trading, men dette var en ensidig praksis, ikke et samspill med andre banker som kan være i strid med artikkel 101 eller kapittel 1. UBS innrømmer imidlertid også at en av sine valutahandlere samspilt med andre banker i spotmarkedet ved å godta konkurranse i kjøp og salg av dollar og euro. UBSs posisjon er også forskjellig fra de andre bankene fordi dens oppsigelsesbedrag og samvittighetsadferd har tilsidesatt sin ikke-forfølgelsesavtale med DoJ som løser LIBOR-undersøkelsen. Gitt dette bruddet, har UBS blitt enige om å påtale seg å bedra bedrageri for sin LIBOR-manipulasjon og å betale en egen straff for det. De som vurderer et krav mot UBS i forbindelse med sin manipulering av LIBOR, finner mye informasjon i utgave 3 i bankrsquos plea-avtalen, inkludert mange transkripsjoner av LIBOR-submitter og handelsdrivende diskusjoner. Borger, 4. desember 2013 ÆNDRET 1 - Antitrust: Kommisjonen bøter banker 1,49 milliarder kroner for å delta i karteller i rentederivatbransjen Europa-kommisjonen har bøtelagt 8 internasjonale finansinstitusjoner totalt 1 494 302 000 for å delta i ulovlige karteller i markeder for finansielle derivater som dekker EØS-området. Fire av disse institusjonene deltok i et kartel knyttet til rentederivater i euro-valutaen. Seks av dem deltok i en eller flere bilaterale karteller knyttet til rentederivater denominert i japansk yen. Slike kollisjoner mellom konkurrenter er forbudt i henhold til artikkel 101 i traktaten om Den europeiske unions virkemåte (TEUF) og EØS-avtalens artikkel 53. Begge vedtakene ble vedtatt i henhold til Kommisjonens kartelloppgjørsprosedyre, selskapsbøtene ble redusert med 10 for å bli enige om å bosette seg. Se også MEMO131090. Joaqun Almunia, kommisjonens nestleder med ansvar for konkurransepolitikken, sa: Det som er sjokkerende om LIBOR - og EURIBOR-skandalene, er ikke bare manipulering av benchmarks, som håndteres av finansregulatorer over hele verden, men også samspillet mellom banker som antas å konkurrere med hverandre. Dagens avgjørelse sender en klar melding om at Kommisjonen er fast bestemt på å bekjempe og sanksjonere disse kartellene i finanssektoren. Sunn konkurranse og gjennomsiktighet er avgjørende for at finansmarkedene skal fungere ordentlig, i realøkonomiens tjeneste, i stedet for noen få interesser. Rentederivater (for eksempel terminsavtaler, swaps, futures, opsjoner) er finansielle produkter som benyttes av banker eller selskaper for å håndtere risikoen for rentefluktuasjoner. Disse produktene handles over hele verden og spiller en nøkkelrolle i verdensøkonomien. De utnytter deres verdi fra nivået på en referansepris, for eksempel London Interbank offered rate (LIBOR) som brukes til ulike valutaer, inkludert den japanske yenen (JPY) - eller Euro Interbank Offer Rate (EURIBOR), for euro . Disse referansene gjenspeiler et gjennomsnitt av sitatene som sendes daglig av en rekke banker som er medlemmer av et panel (panelbanker). De er ment å gjenspeile kostnadene ved interbankutlån i en gitt valuta og tjene som grunnlag for ulike finansielle derivater. Investeringsbanker konkurrerer med hverandre i handel med disse derivatene. Nivåene på disse referansene kan påvirke enten kontantstrømmen som en bank mottar fra en motpart eller kontantstrømmen den må betale til motparten under rentederivatkontrakter. Kartellet i euro-rentederivater (EIRD) EIRD-kartellet opererte mellom september 2005 og mai 2008. Oppgjørspartiene er Barclays, Deutsche Bank, RBS og Socit Gnrale. Kartellet har som mål å forvride det normale løpet av prisingskomponenter for disse derivatene. Traders av forskjellige banker diskutert sine bankers innleveringer for beregning av EURIBOR, samt deres handels - og prisstrategier. Kommisjonens undersøkelse startet med uanmeldte inspeksjoner i oktober 2011 (se MEMO11711). Kommisjonen åpnet forhandlinger i mars 2013. Barclays ble ikke bøtelagt da den fikk fordel av immunitet i henhold til samtykke fra Kommisjonen for 2006 for å avdekke kartellets eksistens til Kommisjonen. Deutsche Bank, RBS og Socit Gnrale mottok en nedsettelse av bøter for deres samarbeid i undersøkelsen i henhold til Kommisjonens samhandlingsprogram. Disse selskapene mottok en ytterligere fin reduksjon på 10 for å godta å avgjøre saken med Kommisjonen. I sammenheng med den samme undersøkelsen ble det åpnet saken mot Crdit Agricole, HSBC og JPMorgan, og undersøkelsen vil fortsette under standard (ikke-oppgjør) kartellprosedyren. Kartellene i Yen-rentederivatene (YIRD) I YIRD-sektoren har Kommisjonen avdekket 7 forskjellige bilaterale overtredelser som varer mellom 1 og 10 måneder i perioden 2007-2010. Samarbeidet inneholdt diskusjoner mellom forhandlere av de deltakende bankene på visse JPY LIBOR innleveringer. De involverte forhandlerne utvekslet også, ved en anelse, kommersielt sensitiv informasjon knyttet til enten handelsposisjoner eller fremtidige JPY LIBOR-innleveringer (og i en av overtredelsene knyttet til visse fremtidige innleveringer for Euroyen TIBOR Tokyo interbank tilbudt rente). Bankene som er involvert i en eller flere overtredelsene, er UBS, RBS, Deutsche Bank, Citigroup og JPMorgan. Mekleren RP Martin tilrettelegge for en av overtredelsene ved å bruke sine kontakter med en rekke JPY LIBOR-panelbanker som ikke deltok i overtredelsen, med sikte på å påvirke deres JPY LIBOR-innsendinger. Kommisjonen åpnet forhandlinger i februar 2013. UBS mottok full immunitet i henhold til Kommisjonens samtykke fra 2006 for å avdekke oppdragene til Kommisjonen. Citigroup har også hatt full immunitet for sin deltakelse i en bilateral overtredelse. For samarbeidet med undersøkelsen ga Kommisjonen fine reduksjoner til Citigroup, Deutsche Bank, RBS og RP Martin, i henhold til Kommisjonens samhandlingsprogram. Selskapene har også fått en fin reduksjon på 10 for å godta å avgjøre saken med Kommisjonen. I sammenheng med den samme undersøkelsen har Kommisjonen også åpnet en sak mot kontantmegler ICAP. Denne undersøkelsen fortsetter under standard (ikke-oppgjør) kartellprosedyren. Ved fastsetting av bøter tok Kommisjonen hensyn til bankens verdi av salg for de berørte produktene i EØS, overtredelsens meget alvorlige karakter, deres geografiske omfang og respektive varighet. EIRD-kartellet Bøter pålagt for EIRD-kartellet er som følger: UBS mottok full immunitet for å avsløre kartellens eksistens og derved unngikk en bøde på rundt 2,5 milliarder kroner for deltakelsen i fem av de sju overtredelsene. Citigroup mottok full immunitet for en av overtredelsene der den deltok, og dermed unngikk en bøter på rundt 55 millioner. Bakgrunn for de berørte produktene Derivater er kontrakter som handles på finansmarkedene som brukes til å overføre risiko. De fungerer som en forsikringsmekanisme mot prisbevegelser og reduserer volatiliteten i selskapets kontantstrømmer, noe som igjen resulterer i mer pålitelig prognose, lavere kapitalkrav og høyere kapitalproduktivitet. I de senere år har derivatene utviklet seg til en hovedstol i det internasjonale finansielle systemet og er et uunnværlig verktøy for risikostyring og investeringsformål. De vanligste grunnrente-derivatene er: terminkontrakter, rentebytteavtaler, rentetillegg og renteterminaler. Rentederivater kan handles over disken (OTC) eller, når det gjelder renteterminaler, børshandel. De får sin verdi fra en referansepris. Produktene som berøres av EIRD-kartellet, er Euro-rentederivater knyttet til EURIBOR og ordet Euro Over-Night Index Average (EONIA). Produkter som berøres av kartellene er de japanske yen-rentederivatene knyttet til JPY LIBOR (og i tilfelle en overtredelse også Euroyen TIBOR). EURIBOR, JPY LIBOR og Euroyen TIBOR er benchmarkrenter beregnet på å gjenspeile kostnadene for interbanklån i henholdsvis euro eller japansk yen. Disse referansepunktene er mye brukt i de internasjonale pengemarkedene, og de er basert på de relevante panelbankene individuelle anførselstegn som sendes daglig til den relevante beregningsagenten. Den 18. september 2013 foreslo Kommisjonen en forordning om indekser som brukes som referanser i finansielle instrumenter og finansielle kontrakter som LIBOR eller EURIBOR. Se IP13841. De planlagte tiltakene tar sikte på å bidra til å gjenopprette tilliten til integriteten til referansepunkter etter LIBOR - og EURIBOR-skandalene. Bakgrunn i kommisjonens oppgjørsprosedyre Dette er de to første vedtakene om karteller i finanssektoren siden begynnelsen av finanskrisen i 2008. Håndtering av karteller er en topp prioritet for Kommisjonen, særlig i finanssektoren. Avgjørelsene som ble vedtatt i EIRD og YIRD-kartellene, angir hva slags oppførsel bankene bør unngå hvis de ønsker å overholde EUs konkurransebestemmelser. Dagens avgjørelser er det åttende og niende vedtaket etter vedtaket av bosettingsprosedyren for karteller i juni 2008 (se IP081056 og MEMO08458). De er en av de raskeste kartelloppgjørene vedtatt av Kommisjonen, og viser det fulle potensialet av effektiviteten som tilbys ved oppgjørsprosedyren. Under kartelloppgjør anerkjenner selskaper som har deltatt i et kartell deres deltakelse i overtredelsen og deres ansvar for det. Kartellgjennomføringsprosedyren er basert på antitrustforskriften 12003 og tillater Kommisjonen å anvende en forenklet prosedyre og derved redusere undersøkelsens lengde. Dette er bra for forbrukerne og for skattebetalere, da det reduserer kostnadene godt for håndtering av antitrust, da det frigjør ressurser for å takle andre mistenkte tilfeller og godt for selskapene selv som drar nytte av raskere beslutninger og en 10 reduksjon i bøter. Kommisjonen har tidligere nådd bosetninger med deltakerne i karteller for DRAM (se IP10586), dyrefôrfosfater (se IP10985), vaskepulver (se IP11473), glass for katodestrålerør (se IP111214), kompressorer for kjøleskap (se IP111511), vann styringsprodukter (se IP12704) og ledningsnettet (se IP13673).

No comments:

Post a Comment